• Strona główna
  • Idea
  • Teksty
    • Ameryka Łacińska
    • Australia i Oceania
    • Azja
    • Europa
  • Wideo
    • Afryka
    • Ameryka Łacińska
    • Australia i Oceania
    • Azja
    • Europa
  • Autorki i autorzy
  • Edukacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Tagi

    aktywizm Amazonia Bronisław Piłsudski Dagestan Dziedzictwo dzienniki etnograficzne Folklor Gruzja Hawana historia Huculszczyzna Indie Indonezja jakucja jedzenie Karpaty Kazań krajobraz Kuba kultura materialna Meksyk miasto migracje Mniejszości Moskwa muzyka Nowa Kaledonia Pamięć podróż polityka Polska postkolonializm przestrzeń religia Romowie Rosja Rośliny Sacha Syberia taniec tożsamość turystyka Ukraina ZSRR świętowanie
  • Strona główna
  • Idea
  • Teksty
    • Ameryka Łacińska
    • Australia i Oceania
    • Azja
    • Europa
  • Wideo
    • Afryka
    • Ameryka Łacińska
    • Australia i Oceania
    • Azja
    • Europa
  • Autorki i autorzy
  • Edukacja
  • O nas
  • Kontakt
Afryka  / Wideo

Pomiędzy marginalizacją a umocnieniem? Kobiety w katolicyzmie afrykańskim (przypadek Ghany)


dr hab. Anna Niedźwiedź, prof. UJ

Zapraszamy do oglądania nagrania spotkania z dr hab. Anną Niedźwiedź, prof. UJ, które odbyło się 9 grudnia 2021!

Religijna mapa Ghany, podobnie jak całej Afryki Zachodniej, jest niezwykle różnorodna oraz dynamiczna. Na podziały religijne – między licznymi odłamami chrześcijaństwa, islamu i tzw. religii tradycyjnych – nakładają się różne przynależności etniczne i językowe. Tę mozaikę dodatkowo komplikują szybkie transformacje społeczno-ekonomiczne i technologiczne oraz intensywne migracje (wewnątrz kraju, a także kontynentalne oraz transkontynentalne). W czasie spotkania skupię się na pozycji oraz rolach, które w tym dynamicznym świecie kulturowo-społecznym odgrywają, tworzą, bądź wybierają dla siebie współczesne Ghanki związane z Kościołami chrześcijańskimi. To właśnie we wspólnotach chrześcijańskich w Ghanie kobiety stanowią liczebnie największą i najszybciej rosnącą grupę. Bywają kapłankami, świeckimi liderkami, twórczyniami religijnych stowarzyszeń i modlitewnych grup. W oparciu o badania etnograficzne, które prowadzę wśród ghańskich katolików i katoliczek, przyjrzę się uważniej kontekstowi post-misyjnego afrykańskiego katolicyzmu. Pozycja współczesnych Afrykanek, które identyfikują się jako katoliczki wydaje się być pełna sprzeczności oraz napięć, które znajdują odbicie w dwutorowych procesach: marginalizacji a zarazem umacniania pozycji kobiet. Co to znaczy być dziś kobietą, a jednocześnie Afrykanką oraz katoliczką? Które elementy tej wielopoziomowej tożsamości przynoszą umocnienie i oddają głos afrykańskim katolickim kobietom, a które mogą wiązać się z ich marginalizacją czy pozbawianiem podmiotowości? W jaki sposób ghańskie katoliczki sytuują się w kontekście postkolonialnych, odnawianych i wciąż rekonstruowanych indygennych tożsamości oraz w kontekście dzisiejszego post-misyjnego katolicyzmu, a także światowej instytucji oraz patriarchalnej hierarchii i struktury Kościoła rzymskokatolickiego?

Portret Anny Niedźwiedź
Autorka

dr hab. Anna Niedźwiedź, prof. UJ

Antropolożka kulturowa i etnografka. Pracuje w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej główne zainteresowania naukowe skupiają się wokół antropologii religii, wizualności oraz przestrzeni miejskich i krytycznych studiów nad dziedzictwem. Opublikowała m.in. książki naukowe dotyczące katolicyzmu w Polsce (Obraz i postać. Znaczenia wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej, Kraków 2005) i w Ghanie (Religia przeżywana. Katolicyzm i jego konteksty we współczesnej Ghanie, Kraków 2015) oraz symboliki Krakowa (red. A. Niedźwiedź, K. Kajder, Mapy miasta. Dziedzictwa i sacrum w przestrzeni Krakowa, Kraków 2020). Obecnie realizuje projekt badawczy pt. Pomiędzy marginalizacją a umocnieniem [WOMAC], który dotyczy pozycji kobiet w obrębie współczesnego katolicyzmu w Ghanie (projekt finansowany w ramach konkursu OPUS16 Narodowego Centrum Nauki).


Ghana, katolicyzm, kobiecość
Share



organizatorfinansowaniepartnerzypatroni


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Dofinansowano z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki Zadanie publiczne pn. Podróże z antropologią dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.


Serwis podroze.etnograficzna.pl używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celu sporządzania statystyk dotyczących odwiedzin i przeglądania zawartości strony.