• Strona główna
  • Idea
  • Teksty
    • Ameryka Łacińska
    • Australia i Oceania
    • Azja
    • Europa
  • Wideo
    • Afryka
    • Ameryka Łacińska
    • Australia i Oceania
    • Azja
    • Europa
  • Autorki i autorzy
  • Edukacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Tagi

    aktywizm Amazonia Bronisław Piłsudski Dagestan Dziedzictwo dzienniki etnograficzne Folklor Gruzja Hawana historia Huculszczyzna Indie Indonezja jakucja jedzenie Karpaty Kazań krajobraz Kuba kultura materialna Meksyk miasto migracje Mniejszości Moskwa muzyka Nowa Kaledonia Pamięć podróż polityka Polska postkolonializm przestrzeń religia Romowie Rosja Rośliny Sacha Syberia taniec tożsamość turystyka Ukraina ZSRR świętowanie
  • Strona główna
  • Idea
  • Teksty
    • Ameryka Łacińska
    • Australia i Oceania
    • Azja
    • Europa
  • Wideo
    • Afryka
    • Ameryka Łacińska
    • Australia i Oceania
    • Azja
    • Europa
  • Autorki i autorzy
  • Edukacja
  • O nas
  • Kontakt
Ameryka Łacińska  / Wideo

O ulotnej sztuce świętowania. Od arte efímero do instalacji świątecznych w przestrzeni Miasta Meksyk


dr Marta Skwirowska

Zapraszamy do oglądania nagrania spotkania z dr Martą Skwirowską, które odbyło się 29 czerwca 2023!

Sztuka efemeryczna – będąc formą zapożyczoną z Europy, zwłaszcza epoki renesansu i baroku, kiedy to przeżywała swój rozkwit – z jednej strony przynależy w Meksyku do kategorii sztuki ludowej, z drugiej do działań performatywnych podlegających instytucjonalizacji kultury. Obecna jest i umiejscowiona w naturalnym dlań miejscu – świętowaniu. Ze względu na swój przemijający i przejściowy charakter, nie pozostawia ona rzeczy trwałej, a jeżeli tak się zdarzy jest ona reprezentatywna w momencie, w którym została stworzona. Ale czy faktycznie tak się dzieje?

Współczesna kultura Meksyku dokonuje zawłaszczenia sztuki efemerycznej poprzez odkrycie, oswojenie i jej udomowienie przez kulturę popularną. Ostateczne zawłaszczenie dokonuje się z jednej strony w przestrzeni miejskiej, z drugiej dzieje się w muzeach i galeriach, której efektem jest tworzenie kolekcji oraz instytucjonalizacja meksykańskiej sztuki ludowej w ogóle, nie tylko efemerycznej. To odkrycie dokonało się podczas „spotkania dwóch światów”, natomiast oswojenie – w czasach rewolucji meksykańskiej. Gdy prezentuje się ją w przestrzeni miejskiej zostaje wykorzystana do naśmiewania się z władzy na ulicach miasta, w galeriach – ma wzbudzać podziw. Dziś meksykańska burla (naśmiewanie się), zwłaszcza ta obecna na placach i ulicach, podejmuje próby aktywizmu społecznego, nawiązywania relacji przestrzennych, nowej percepcji sztuki. Zamknięta zaś w przestrzeni wystaw, białych sześcianach muzeów ucieka się do „zachodniego paradygmatu sztuki, w którego epicentrum znajduje się zagadnienie sztuczności przestrzeni przeznaczonej wyłącznie do jej prezentacji” (Szyłak 2015).

Podczas wykładu przedstawimy jej trzech „bohaterów” i artystyczne wykonania, które mają miejsce w trakcie przynależnych im świąt. Są to kolejno: Judasz i wielkanocne palenie Judasza, Śmierć i instalacje na Święto Zmarłych oraz alebrijes i organizowany pochód Alebrijes.

Autorka

dr Marta Skwirowska

Antropolożka, kustoszka w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. W Meksyku prowadziła badania wokół obrzędowości i meksykańskiej sztuki ludowej (arte popular), w tym sztuki efemerycznej. W PME zajmuje się kolekcją obu Ameryk.


Meksyk, obrzędowość, świętowanie, sztuka
Share



organizatorfinansowaniepartnerzypatroni


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Dofinansowano z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki Zadanie publiczne pn. Podróże z antropologią dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.


Serwis podroze.etnograficzna.pl używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celu sporządzania statystyk dotyczących odwiedzin i przeglądania zawartości strony.